петак, 3. октобар 2014.

Projekcija: Metropolis



Nakon više nedelja odmaranja mozga uz komedije različitih vrsta, vreme je da se malkice uozbiljimo i krenemo sa novim ciklusom projekcija. For your viewing pleasure, Sakurabana goes old school – u narednih nekoliko utoraka zaronićemo onoliko duboko u prošlost japanske animacije koliko je to moguće, sa selekcijom filmova koji su ili značajni za industriju, ili su na zapadni fandom ostavili pažnje vredan trag. Počinjemo od jednog od najneobičnijih, najljupkijih i najmračnijih retro filmova, koji u sebi objedinjuje stvaralaštvo nekoliko velikana i sa Zapada i iz Japana – u pitanju je „Metropolis“, iz 2001. godine.

Da biste ukapirali značaj „Metropolisa“, potrebna je mala lekcija iz opšte (pop) kulture.

Godine 1927, čuveni nemački reditelj Fric Lang snimio je, za abnormalno velike novce za ono doba, film „Metropolis“, jedno od prvih naučno-fantastičnih dela svih vremena. U pitanju je crno-belo, nemo ostvarenje o gradu budućnosti u kome živi podeljeno društvo i revoluciji koja se valja, poznato pre svega po svom ikoničnom plakatu na kome je glumica Brigit Helm pod teškom šminkom i u metalnom oklopu, kao jedan od najranijih prikaza robota u ljudskom obličju. Film je u priličnoj meri postavio urbanu distopiju kao podžanr na noge, a mnogi klišei koji se i danas vuku prvi put su viđeni upravo kod Langa.

Fast forward nekih 20 godina kasnije: u posleratnom Japanu, koji se još oporavlja od posledica ratnih razaranja, izvesni Osamu Tezuka (tvorac mange kao takve, u obliku u kome je danas znamo – ako vam nije poznato ko je čika, prvo se stidite u ćošku jedno najmanje sat vremena, a onda pravac u Sakurabaninu biblioteku da uzmete neka njegova remek-dela na čitanje), u potrazi za temom za svoj najnoviji serijal, slučajno će naleteti na plakat za Langov „Metropolis“. U Tokiju 1949, pronaći i pogledati nemački nemi film od pre rata bila je nemoguća misija, ali Tezuku je omađijala ideja čovekolikog robota i grada budućnosti do te mere da je rešio da napravi sopstvenu priču po imenu „Metropolis“, od Frica Langa preuzevši samo elemente s postera. Tako smo dobili jednu od prvih naučno-fantastičnih mangi ikada, koja je svojom pričom o robotu u očajničkoj potrazi sa ljudskošću takođe postavila kliše koji se često viđa i dan-danas.

E, a sad smo stigli do 1990-tih – Tezuka je preminuo 1989. godine, i svi bitniji anime i manga autori se utrkuju da mu odaju počast u svom stvaralaštvu. Kacuhiro Otomo – tvorac „Akire“ i jedna od najznačajnijih figura u anime istoriji – dolazi na originalnu ideju kako da adaptira Tezukin „Metropolis“. U saradnji sa Rintarom – ozloglašenim rediteljem poznatim po svojoj divljoj režiji i eksperimentalnoj animaciji – Otomo će Tezukinu mangu preraditi tako da je maksimalno približi nemačkom filmu, na jednoj strani zadržavši slatkoću i ljupkost karakteristične za Tezukine rane radove, a na drugoj u punoj meri se odavši jedinstvenom stilu Frica Langa poznatom kao „schadenfreude“. Za one koji ne govore nemački, schadenfreude znači „uživati u patnji drugih“. Film je izašao 2001. godine, i još uvek se ubraja u najznačajnija bioskopska anime ostvarenja svih vremena.

Pre projekcije, očekujte opširnu priču o karijeri Osamu Tezuke, odnosno o filmskom značaju Frica Langa i njegovog schadenfreude opusa. Posle filma, možemo dodatno diskutovati o nekadašnjim i sadašnjim silama i trendovima u anime industriji. A i pre i posle projekcije, primamo donacije za Kulturni centar Sakurabana u naš Swear Jar.

ŠTA: "Metropolis", film iz 2001.
KAD: Utorak 7. oktobar u 19:30
GDE: Klub Sakurabana, Terazije 12, II sprat
KOLIKO: Jedna konzumacija (piće, kokice, grickalice...)

Нема коментара:

Постави коментар